Willem Meester

Valt, staat op, leert en deelt. 

Waarom ik wel geloof in een gezonde leefstijl

We leven in een tijd waarin overgewicht een steeds groter probleem wordt. In een periode van nog geen tien jaar is het aantal mensen met obesitas in Nederland enorm gestegen. Je begrijpt dat er meer stijgt dan alleen het getal van de weegschaal. Namelijk de kans dat je last krijgt van: gewrichtsklachten, diabetes, hoge bloeddruk, verschillende soorten kanker, hart- en vaatziekten, een te hoog cholesterol en veel te veel blogposts over dit onderwerp. Dus laat ik dat dan ook maar doen. Dit keer een post gebaseerd op eigen ervaringen. Voor iedereen die meer wilt weten over hoog cholesterol en hoe je dit kunt tegengaan met een gezonde leefstijl.

Ik zelf was vroeger ook een stuk zwaarder dan dat ik nu ben, soms werd ik er zelfs op aangesproken, waardoor ik onzeker werd. Dan zeiden mensen tegen mij:

''Hey, Willem, heb jij soms meerdere dagen en weken achter elkaar te vaak en te veel een voedingsmiddel in je lijf gestopt wat vervolgens is getransformeerd naar die zwembanden op je rug, in je nek en om je middel?''
Dan zei ik: ''Ja dat klopt.''

En huilde ik even later in een hoekje op mijn stoffige kamer waarvan de vloer bezaaid lag met snoeppapiertjes en lege pringlesbussen. Toen ik jaren later hoorde dat mijn toenmalige vriendin mij ook te zwaar vond en mij vervolgens alsof ik een leeg gevreten zak MacDonalds was - zo op straat dumpte, was letterlijk de maat vol.

Ik had er genoeg van..

En zou iedereen - eigenlijk alleen mijn ex, wel laten zien dat het ook anders kon. In diezelfde week werd mijn bloed geprikt en hoorde ik dat ik hoge cholesterolwaarden had; Familiaire Hypercholesterolemie (FH). Ongeveer 1 op de 400 Nederlanders heeft FH. Aangezien dit in mijn genen zit is dit iets om de rest van mijn leven rekening mee te houden. Doe ik dit niet? Dan heb ik extra kans op hart- en vaatziekten.

Dit leuke nieuws hiep mij extra om het roer om te gooien..

Een hoog cholesterol

Even wat extra informatie over een hoog cholesterol..... Eerlijk gepikt van wikipedia.

Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor. Een lager cholesterolgehalte vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Gezond leven is de eerste stap. En de belangrijkste. In het dagelijks leven merken wij niets van een hoog cholesterolgehalte. Maar een verhoogd cholesterolgehalte kan leiden tot slagaderverkalking (atherosclerose). Toch is cholesterol niet alleen maar slecht. Sterker nog: zonder cholesterol kunnen we niet leven. Het is een bouwstof voor cellen en hormonen.

Wanneer is het cholesterolgehalte verhoogd?

Het meeste cholesterol maakt de lever zelf aan. Een klein deel zit in ons eten. In het ideale geval maakt het lichaam precies genoeg cholesterol aan. Maar er kan ook te veel cholesterol aangemaakt worden en dan ontstaat er een hoog cholesterolgehalte.

Dat van mij zat in de onderste kolom

Het cholesterolgehalte wordt gemeten door bloedonderzoek. Van nature schommelt het cholesterolgehalte. Een hoge waarde kan een uitschieter zijn. Er zijn meerdere metingen nodig om een betrouwbaar beeld te krijgen van het cholesterolgehalte.

Oorzaken hoog cholesterol

Een hoog cholesterolgehalte kan verschillende oorzaken hebben, zoals:

  • eten van veel verzadigd vet
  • overgewicht
  • diabetes (suikerziekte)
  • traag werkende schildklier
  • erfelijke aanleg

Bloed prikken, mijn grootste hobby

Jaarlijks is het de bedoeling dat ik mijn bloed laat prikken, om zo mijn cholesterol in de gaten te houden. Aangezien ik, Willem Meester - grootste angsthaas van het universum, niet van naalden houd, stelde ik dit uit. In de 12 jaar dat ik dit nu weet, heb ik mij nog drie keer laten prikken.

De eerste keer dat ik mij weer liet prikken was in 2007. Mijn cholesterol was nog veel te hoog. Ik sportte nu wel al een stuk meer, at minder en was al kilo's kwijt. Echter wat ik at, was waar ik trek in had. En in die tijd was dat: snoep. Vrachtwagens vol met Engelse drop schoof ik naar binnen. Ik verloor evengoed kilo's - dit door een hardloopverslaving - maar ook een aantal tanden.

De tweede keer prikken was in 2013. Mijn waarden waren al een stuk lager dan daarvoor, wel nog in de zogenoemde gevarenzone. Ik at minder snoep en was al een stuk bewuster van wat ik at. Zo at ik al minder vlees en veel meer groente. Dit heb ik echt leren eten. Hetzelfde als bier en koffie. Dat is eerst smerig en later kan je niet meer zonder. In mijn geval heb ik dat vooral met koffie.

De derde prik heeft in 2016 plaatsgevonden. Nu kreeg ik te horen dat mijn waarden een stuk lager waren dan in 2013. Ik zit nu in de normale kolom (zie schema). 

Hoe ik dit voor elkaar kreeg? Dat lees je hieronder.

Hoe zorg je ervoor dat je onder de verhoogde waarden komt?

Voeding, leefstijl en in sommige extremere gevallen medicatie. Maar wel in deze volgorde. Zoals al eerder werd gezegd, het begint bij gezond leven.

Ik ben nog veel bewuster gaan leven. Sinds een jaar of twee mediteer ik, eet ik geen vlees meer en slaap ik een stuk beter. Ik ben het wandelende bewijs van dat voeding echt een verschil kan maken. Dat het niet nodig is om gelijk naar medicatie te grijpen. Dat je zelf een verschil kan maken. Dit vind ik een zeer waardevolle en bijzondere ervaring. We vergeten vaak de helende kracht van de natuur.

Ja de natuur. Waar dacht je anders dat voeding vandaan kwam...

De meeste medicatie is gebaseerd op hoe de natuur zijn werk doet. De natuur is als inspiratie gebruikt.

Bijkomend voordeel is dat ik ook ruim 15 kilo lichter ben. Nadeel is dat ik niet meer zonder sport kan. Alhoewel ik dit zelf niet erg vind. Alhoewel dit thuis wel nog eens een discussie oplevert.

Door het schrijven van dit stuk hoop ik dat jij ook nog meer gaat geloven in de kracht van de natuur,in voeding en leefstijl.

Heb jij ook wat veranderd in jouw leven door middel van voeding en leefstijl? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.