Willem Meester

Schrijft over hoe je in drukke tijden een waardevol leven kunt leiden

Suikervrij?

Ik hoorde laatst dat er in suiker een stofje zit dat het hongergevoel uitschakelt....Een zak Engelse drop verder kan ik bevestigen dat dit klopt....Oh en die zak gele m&m's tijdens de bioscoopfilm heeft mij halverwege ook niet aangegeven dat ik eigenlijk al lang genoeg had.

Op het moment wanneer ik suikerrijke producten eet merk ik dit meteen. Dan ben ik de hele dag gevoelig voor meer. Daar is een reden voor. Suiker stimuleert namelijk de afgifte van dopamine. Deze stof maakt je even gelukkig en je hebt dan meer levenslust!

''Dan ben ik in staat om met een lampion de deuren rond te gaan in een flatgebouw waar veel senioren wonen, lekker dicht op elkaar. Owee wanneer ik een mandarijn van één van hen krijg.''

Momenteel hoor je enorm veel over het suikervrij eten. Zo worden er sugar challenges georganiseerd, bestaat er een sugarfree app en er zijn legio kookboeken waarbij het suikerloos eten wordt gestimuleerd.

Ik had mij laatst voor een sugar challenge aangemeld. Met twee rugzakken snoepgoed en drie flessen Cola kwam ik aan in Berkum Poepershoek (plaatsje in Overijssel). Omringd door zwaarlijvige 40 + ers waarbij je de groei striemen door hun spijkerbroek heen zag lopen, ontdekte ik dat ik een vergissing maakte.

Hier had ik niks te zoeken..

Suikerloos eten is voor mij geen optie. Ik ben een zoetekauw en hou ervan om soms een vergissing te maken. Ik heb het wel allemaal geprobeerd. GOEDGELOVIGMAN is ook wel mijn tweede naam. Alles wat ik interessant vind accepteer ik zonder er eerst kritisch naar te kijken. Toen ik ergens las dat je veel meer energie krijgt wanneer je suikerloos door het leven gaat, gingen er meteen een hoop belletjes rinkelen.

Uiteindelijk maakte ik het mijzelf en mijn vrouw weer eens ontzettend moeilijk. Nu probeer ik niet zo door te slaan in één bepaalde richting. Er breekt namelijk vanzelf weer een nieuwe dag aan. Deze nieuwe dag geeft je weer volop kansen. Mogelijkheden om jezelf weer in balans te brengen.

In balans zijn is volgens mij veel effectiever dan iets helemaal proberen te bannen. Dat betekent dat die zak snoep best eens kan. De volgende dag eet je gewoon wat minder of sport je wat langer.

Nog mooier wordt het wanneer je in staat bent het objectief te bekijken.

''Okay, ik heb trek in iets zoets... Eens kijken hoelang dit gevoel blijft hangen.. Wetende dat alles verandert dus ook de trek in iets zoets.''

En eigenlijk zijn het niet die suikers die je wilt, je wilt koolhydraten. Welke je ook in andere producten dan Engelse drop en m&m's kunt vinden. Denk bijvoorbeeld eens aan een heerlijke meelworm. Of aan een grote groene sprinkhaan. Boordevol eiwitten en ze hebben ook behoorlijk wat koolhydraten!

http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten-eten-nieuws/insecten-eten-in-cijfers-en-feiten/