Willem Meester

Schrijft over hoe je in drukke tijden een waardevol leven kunt leiden

Zo leer je omgaan met boosheid

Er zijn momenten dat ik boos ben. Dan mediteer ik en word ik alsnog boos. Dit maakt mij dan nog bozer, zo blijft de boosheid aanwezig.

Ahhh, ik ben boos omdat ik boos ben, wat mij nog bozer maakt. Hier mijn voet tegen je voordeur.

Er zijn ook momenten dat ik mediteer, boos wordt en als een toeschouwer naar mijn boosheid kijk. Dan zie ik het als een energie, als een moment dat weer voorbij gaat, zo blijft de boosheid maar voor even.

Deze momenten van observatie, zijn enorm waardevol. Zij maken mij lichter.

Hou het simpel

Het klinkt zo enorm simpel, toch komt het vaker voor dat ik kies voor meer boosheid.

Daarom deze notitie, een herinnering voor mijzelf, maar wie weet heb jij er ook wat aan. Wanneer je weer verdrinkt in de woeste zee van boosheid, wanneer je weer belandt in een conflict met een ander of jezelf, wanneer je weer de ring in stapt en een gevecht voert met de wereld

Het is een gevoel, welke soms zo sterk lijkt dat het je kan beschadigen, terwijl het niets anders is dan een emotie, geactiveerd door een gedachte. De uitdaging is om niet voor dit gevoel te willen wegrennen.

Vluchten

Meestal kiezen we voor vluchten, voor het wegrennen van, voor het wegstoppen van. Dan pak je dat ‘’verdiende’’ glas alcohol, of duik je op Facebook en kijk je kwijlend naar de vakantiefoto’s van je tante die je al vijftien jaar niet gesproken hebt. Je kiest voor een vorm van verdoven, wanneer je dat gevoel krijgt wat voor ongemak zorgt.

Dit is geen oplossing voor het probleem.

Niet dat er iets mis met een glas alcohol is, of de facebookwall van een wereldberoemde blogger.

Natuurlijk niet.

Alleen, doe je het wanneer je in balans bent? Of gebruik je het als een excuus, is het een vorm van vluchten?

Kies je voor het laatste, dan groeit het en zo vormt het zich tot een gewoonte, welke lastiger is om af te leren.

Het enige wat je hoeft te doen, is het gevoel herkennen.

Wat activeert bij jou die boosheid? Wat zijn je triggers?

Word je boos omdat je weer een week moet wachten op de nieuwe aflevering van Game of thrones? Word je boos omdat Ed Sheeran zo goed kan acteren? Word je boos omdat je op een nat zadel ging zitten terwijl je een lichte broek aan hebt? Of word je boos omdat ik dit schrijf en jij dit leest?

Observeer en leer

Wees eerlijk en bewust.

Herken de boosheid, observeer het, nodig het uit voor een kopje thee, verwelkom het.

Probeer dat eens een keer, je zult merken dat het gevoel vanzelf weer verdwijnt.

Niets is voor eeuwig.

Het gaat niet helemaal weg, het komt nog honderden keren terug, je zult waarschijnlijk nog steeds boos worden wanneer je Ed Sheeran ziet acteren, maar wanneer je blijft observeren gaan de scherpe randjes er vanaf, de boosheid wordt minder intens, het begint een losstaand iets te worden in plaats van een onderdeel van jou.

Dit zorgt voor bevrijding.

Jij bent de baas.

Jij bent dan de superheld.

Jij laat je niet meer leiden door je boosheid.

Stop met rennen en zit eens stil.

Oefen, hou vol en je zult succesvol zijn.

Peace.

geïnspireerd door Leo Babauta en Mark Manson