Willem Meester

Valt, staat op, leert en deelt. 

5 manieren om met stress om te gaan

Er zijn veel mensen die te veel stress ervaren in het leven. Ze worden prikkelbaarder, ongelukkiger, slapen slechter, krijgen rug- en hoofdpijn en ga zo maar door. Een overschot van stress kan zelfs dodelijk zijn. Dus neem even je tijd en ontspan terwijl je verder leest.

We hechten ons te veel aan materiaal, status en geld. Wil je meer geld? Voor de meeste mensen betekent dat er meer gewerkt moet worden, meer dan goed voor ons is. Zo wordt het een grotere uitdaging om te ontspannen. Ideaal gezien, zouden we juist minder moeten werken, alleen hebben we geen idee hoe. Hieronder een lijstje voor mensen met een druk leven. Vijf manieren om in een korte tijd toch tot ontspanning te komen.

1# Doe één ding tegelijk

Multitasking is killing. Er zijn situaties dat je meerdere dingen tegelijk moet doen. Als ouder bijvoorbeeld.. Je verschoont met één hand een luier, overlegt met je partner wat er op tafel komt, je maakt gekke geluidjes om ervoor te zorgen dat het IKEA bankstel - dat je daarvoor met bloed, zweet, tranen en een heleboel Zweedse scheldwoorden in elkaar gezet hebt -, niet onder de uitwerpselen komt te zitten.

Deze situaties zijn er nou eenmaal als ouder.

Als vrijgezel bestel je in de club een drankje, ondertussen maak je oogcontact met een leuke meid, lach je om het grapje dat je vriend maakt - welke je eigenlijk niet verstaat- en ondertussen schud je ritmisch je achterste heen en weer op de beats van Justin Bieber.

Typische situaties waar je niet anders kunt.

Dit zijn uitzonderingen. We bevinden ons vaker in een situatie dat we prima één ding kunnen doen. Alleen.. doen we dat niet. Terwijl we bezig zijn met een taak, staan er twaalf tabbladen open en krijgen we de één na de andere Facebook of Whatsapp melding.

Doe één ding, en doe het goed.

Hierdoor ben je geconcentreerd, gaan je prestaties omhoog en beleef je meer plezier. Of je nou ondergekotste kindertoiletten schrobt, voor miljoenen euro's een nieuwe kledinglijn voor hamsters verkoopt, auto's wast, peep showrooms na de show schoonmaakt of tramconducteur bent, het maakt niet uit.

2# Wandel

Is je hoofd vol? Tintelt je lijf van de stress? Voel je irritatie richting je collega’s?

Kies er dan voor om een stukje te wandelen. Al zijn het vijf minuten, je zult merken dat je gedachten een plek krijgen en je meer rust ervaart.

Even uit de setting,opladen om vervolgens weer verder te kunnen.

Plan bewust een moment in wanneer je vaker last hebt van stress. Wellicht wel aan het einde van de middag. Doe het ook wanneer je geen stress voelt.

‘’Liever voorkomen, dan overkomen", zei mijn overgrootpeetzuster altijd.

En als je dan toch aan het lopen bent, kun je voor mij vast wel wat pampers meenemen.

3# Mindfulness

Het is niet nodig om uren te mediteren om rust te ervaren. Een body scan doen van 10 a 15 seconden kan al een verschil maken. Ik ken mensen die bewust ieder uur een alarm instellen op hun mobiel. Sluit je ogen, let op je adem en ervaar wat er in je lijf gebeurt.

Dit korte moment van bewustzijn, helpt.

4# Adem in, adem uit

Dit doe je als het goed is sowieso al, tenminste...

Toch doen de meeste mensen dit verkeerd.. Net zoals het kijken naar Donald Trump, is een verkeerde ademhaling een enorme stress veroorzaker.

Goed ademhalen helpt stress verminderen.

Er zijn veel verschillende oefeningen om hier profijt van te hebben. Mijn interesse gaat het meest naar de Wim Hof methode.

Just breathe

#5 Glimlach

Doe dit vooral wanneer je in de spiegel kijkt. Dan voel je je al snel beter. Ze zeggen niet voor niets dat lachen gezond is. Dus wanneer je door tijd te kort, gestrest een Bic Mac naar binnen slurpt, kun je daar maar het beste om lachen.

Jouw glimlach is zo krachtig dat je dit het beste ook naar andere mensen kunt doen. Je hoeft niet altijd maar te lachen, zeker niet wanneer dit geforceerd gaat, alleen stel jezelf de volgende vraag:

Kijk ik liever naar een boos of een vriendelijk gezicht?

Een glimlach kan een wereld van verschil maken.

En dan nog even dit...

Dit zijn korte en simpele stappen die iedereen kan nemen om even te ontspannen. Er zijn tegenwoordig genoeg mensen die thuis zitten met een burn-out. Wanneer deze stappen voor je gevoel niet meer helpen kun je beter jezelf goed in de spiegel aankijken en je afvragen wat je echt belangrijk vindt in dit prachtige leven.